Handlekurv

..er tom!

Nyhetsbrev

Produsenter
Facebook
Klarna

Blogg

1 07/2016

Silkesommer

 

Størrelser: S-M/M-L/XL-XXL

Overvidde: Ca 90-95/100-110/115-120 cm

Materialer: 2/3/4 hesper Tussah Tweed & 2/3/4 nøster Dreamline Air fra Du Store Alpakka

Strikkefasthet: 13 m glattstrikk med en tråd av hvert garn på p nr 6

 

Genseren strikkes ovenfra-og-ned med raglanøkninger og helt enkle rullekanter. Den er helt rett i fasongen. Merk at oppgitt garnmengde til den minste str er akkurat nok, så ønsker du mer lengde, er det lurt å kjøpe et ekstra nøste av hvert garn.

Før du starter er det lurt å måle deg selv rundt bysten på det bredeste og rundt det tykkeste på overarmen, så du vet hva du skal måle etter. Mål evt på et plagg du vil ha ca samme vidde som.

 

Hel lengde i den minste str er 53 cm. Til de andre str kan du strikke så lang genser du vil eller har garn til. Ermelengde på insiden er 38 cm

 

Halsåpningen er ca 60 cm på modellen. Den blir ganske vid for sr S, og mindre for en større str. Den er grei til en sommergenser hvis man for eksempel vil ha en singlet under.

 

 

Erme

Bakstykke

Erme

Forstykke

Legg opp:

Halsåpning ca 50 cm

10

22

10

22

64

Halsåpning ca 55 cm

11

25

11

25

72

Halsåpning ca 60 cm

12

27

12

27

78

Halsåpning ca 65 cm

14

29

14

29

86

 

Legg opp 78 m (eller se forslag til andre halsåpninger ovenfor) masker med en tråd av hvert garn på p 6. Sett et merke mellom maskeantallene for bakstykke, forstykke og ermer etter tabellen ovenfor.

Strikk 1 omgang rett.

 

Strikk foran og bak i første maske, strikk til første markør, strikk foran og bak i masken før og etter markøren, gjenta for hver markør og avslutt med å strikke foran og bak i den siste masken på omg. 8 m økt.

Fortsett å øke slik på annenhver omgang til forstykket og/eller ermedelene er ca 5 cm smalere enn ønsket vidde.

 

Øk videre kun på bolen eller kun på ermene hvis den trenger mer vidde, eller strikk litt lengre før du deler ermene og bolen hvis du ønsker det. Prøv på underveis så du får den passformen du ønsker.

Sett ermemaskene på en tråd, og fortsett å strikke rundt på kun bolmaskene. Legg opp 6 m i siden under hvert erme. Strikk til bolen er passe lang og fell av.

Ermer

Sett ermemaskene på pinnene og legg opp 8 m på undersiden (1 m mer på hver side for å lukke hull). Fell ca hver 6. cm til du har den vidden du ønsker. Strikk til passe ermelengde og fell av.

 

Les mer...
8 07/2015

Strikker seg ut av fattigdommen

Denne "gale mannen", som han selv kaller seg, strikker seg ut av fattigdom og hjemløshet. Han har nå fått en del oppmerksomhet og håper at han skal klare seg fremover. Han selger en bok fra bloggen sin, og du finner oppskriftene hans på Ravelry, blant annet "Bamsen som reddet meg".

Han lager de søteste bamser, gjerne spesiallagede:

 

 The bear that saved me:

Les mer...
17 06/2015

Pynte opp hobbyrommet?

 

 

 

Hvis du liker hage og menn, så er denne kalenderen noe for deg. ;-) Disse gutta samler inn penger til en god sak. Klikk på bildet for å lese mer, og se flere bilder fra kalenderen...

Les mer...
16 06/2015

Ekstremstrikking

For ukrainske Anna Mo blir armene for tynne å strikke med. Hun strikker pledd og noen plagg med kjempestrikkepinner. Fantastisk kult!

Se flere bilder i denne artikkelen. Du finner link til hennes nettbutikk til nederst i innlegget.

Bildene er lånt fra Anna Mo sin Etsy-butikk

Les mer...
15 06/2015

Sokker av Mochi Plus

 

Designet og strikket av Laura Andersson

 

Materialer:
3 nøster Mochi Plus (farge vist er Bossa Nova #562)
Strømpepinner nr 3,5 & 4

Strikkefasthet: 26 m = 10 cm glattstrikk med de tykkeste pinnene

Str: Dame small/medium (37-40)

Forkortelser:
1mla = Ta 1 maske løs av
2rsm = Strikk 2 masker rett sammen 
TLO = trekk den løse m over
1x1 = Ribbestrikk (1r, 1vr)
2x2 = Ribbestrikk (2r, 2vr)

Merknader: 
Fargeskiftene i Mochi Plus er laget før garnet spinnes og fargeovergangene vil ikke være like lange i alle nøster. Derfor blir ikke sokkene nødvendigvis helt like.

Instrukser:
Legg opp 48 m på p nr 3.5. Plasser markør om nødvendig før du begynner å strikke rundt. 
Strikk 2 omg ribbestrikk 2r, 2 vr. Skift til pinner nr 4 og fortsett å strikke ribbestrikk til skaftet måler ca 15 cm fra oppleggskanten. 
Start hæl:
 Skift til pinner nr 3.5. 
12 r, snu; 24 vr. 
Hællapp:
 Utsiden: 1mla, 1r, strikk r ut p. Innsiden: 1mla, strikk vr ut p. Gjenta disse to p til hælen måler ca 5 cm.

Hælsnu: 
1mla, 13r, 2rsm, 1r, snu. 1mla, 53vr, 2vrsm, 1vr snu. 
Rettsiden:
 1mla, strikk r til det gjenstår 1 m før hullet. 2rsm, 1r, snu. 
Vrangsiden:
 1mla, strik vr til det gjenstår 1 m før hullet, 2vrsm, 1vr, snu. 
Gjenta disse 2 p til alle hælmaskene er brukt opp. 
Avslutt på vrangsiden. 
Kile:
 Strikk rett ut p og skift til ny pinne.
Strikk over de gjenstående m; plukk opp og strikk den løse m langs siden av hælen. 
Skift til en ny pinne #2 og strikk vristm; skift til ny pinne og strikk opp den løse m langs den andre siden av hælen. 
Avslutt ved å strikke over de resterende m.

Kilefellinger: 
Fellingsomg: 
på p 1, ribbestrikk (1x1) til det gjenstår 3 m, 2rsm, 1r; 
på p 2, strikk ribbestrikk (2x2);
på p 3, 1r, 1mla, 1r, TLO, og strikk i 1x1 ribb. 
Vanlig om: Strikk uten fellinger over alle 3 pinnene. Pinne 1 & 3 er 1x1 ribb; Pinne 2 med 2x2 ribb.

Når du har kommet tilbake til de første 48 m, fortsett å strikke foten i ribbestrikk til foten måler ca 4.5 cm fra spissen av den lengste tåa. 
Begynn tåfellinger.

Fellingsomg:
Pinne 1, Strikk r til det gjenstår 3 m; 2rsm, 1r. 
Pinne 2
, 1r, Sli1vr, 1r, TLO, K to last 3 m; 2rsm, 1r. 
Pinne 3:
 1r, 1mla, 1r, TLO, og strikk r ut p. 
Neste omg: Strikk alle m r. 
Strikk fellingsomg på annenhver omg til det gjenstår 8 m.

Tålukking: 
Klipp av garnet, la det være igjen en ende på 20 cm. Trekk garnet gjennom 1 maske av gangen med en heklenål og slipp dem av pinnen. Trekk tett sammen for å lukke og stikk trådenden inn i sokken.

Montering: Fest alle ender. 
Prøv å bruke en heklenål til dette. Du behøver ikke træ nåla og det er raskere. 




For å skrive ut, merk alt ned til hit, trykk Ctrl + P og deretter Alt + M :)

Les mer...
15 06/2015

Ringy Springy votter

 


Original oppskrift finner du her på Crystal Palace sine hjemmesider. Se Babbens votter på hennes blogg.

Materialer:
1 (2, 2, 2) - nøster Mini Mochi (vist i farge 101 - ‘Intense’ & 103 - ‘Violets’ )
Strømpepinner nr 2.5-3
Monteringsnål

Strikkefasthet: 15 m = 5 cm glattstrikk

Str: Barn M (Barn L/Dame S, Dame M, Dame L)
Omkrets rundt hånd: 17 (19, 20, 22) cm

Merk: Fargeskiftene vil ikke nødvendigvis være like i to  nøster, så vottene vil antagelig ike bli helt like.

Instrukser: (Lag 2)
Legg opp 44 (48, 52, 56) m og strikk rundt.
Strikk 8 (10, 10, 10) omg glattstrikk.

Mansjett:
Strikk 5 (6, 6, 6) omg vr
Strikk 5 (6, 6, 6) omg r
Gjenta 3 (4, 4, 4) ggr til.
Strikk 5 (6, 6, 6) omg vr.

Hånd:
Strikk 1 (2, 2, 2) omg.
Økningsomg: *1 r0 (11, 12, 13) øk 1 m, 1 r; gjenta fra * ut omg [48 (52, 56, 60) m]
Strikk 1 omg.
Økningsomg: *23 (12, 13, 14) r, øk 1 m, 1 r; gjenta fra * ut omg [50 (56, 60, 64) m]
Begynn tommelkile:
Økningsomg: 1 r, øk 1 m, 2 r, øk 1 m, r ut omg.
Strikk 1 omg.
Økningsomg: 1 r, øk 1 m, k4, øk 1 m, r ut omg.
Strikk 1 omg.
Økningsomg: 1 r, øk 1 m, k6, øk 1 m, k ut omg.
Strikk 1 omg.
Fortsett å øke på denne måten til du har 18 (20, 22, 24) m mellom økningsmaskene. Strikk 1 omg r.
Neste omg: 2 r. Med monteringsnål, sett 18 (20, 22, 24) m til tommel på en løs tråd. Strikk r ut omg.
Neste omg: Strikk r, hold tommelmaskene unna og lukk hullet.
Strikk glattstrikk til hånden måler ca 11 (13, 14, 15) cm, eller ca 3-4 cm før ønsket vottelengde.

Begynn felling til tupp:
Fellingsomg: *8 (6, 8, 6) r, 2 rsm; gjenta fra * ut omg
Strikk 1 (2, 2, 2) omg.
Fellingsomg: *7 (5, 7, 5), 2 r; gjenta fra * ut omg
Strikk 1 omg.
Fellingsomg: *6 (4, 6, 4) r, 2 rsm; gjenta fra * ut omg
Strikk 1 omg.
Fellingsomg: *5 (3, 5, 3) r, 2 rsm; gjenta fra * ut omg
Strikk 0 (1, 1, 1) omg
Fellingsomg: *4 (2, 4, 2) r, 2 rsm; gjenta fra * ut omg
Fellingsomg: *3 (1, 3, 1) r, 2 rsm; gjenta fra * ut omg
Fellingsomg: *2 (0, 2, 0) r, 2 rsm; gjenta fra * ut omg
Fellingsomg: *1 (0, 1, 0) r, 0 (2,0) rsm; gjenta fra * ut omg
Fellingsomg: *2 (0, 2, 0) rsm; gjenta fra * ut omg

Klipp av garnet. Træ nålen med garn og trekk gjennom de resterende m.

Tommel:
(Merk: Hvis mulig, begynn med garnet igjen med riktig farge for å fortsette effekten.)
Sett tommelmaskene på 3 strømpepinner og trekk ut tråden. Plukk opp 2 m ved hullet. [20 (22, 24, 26) m]. Strikk rundt i glattstrikk 2.5 (2.5, 3, 4) cm.

For str Barn M: Gå til første Fellingsomg.
For str Barn L/Dame S & Dame L: *9 (11) r, 2 rsm; gjenta fra * ut omg
For str Dame M: Strikk r

For alle str:
Fellingsomg: *2 r, 2 rsm; gjenta fra * ut omg
Strikk 0 (1, 1, 1) omg.
Fellingsomg: *1 r, 2 rsm; gjenta fra * ut omg
Strikk 0 (1, 1, 1) omg.
Fellingsomg: *2 rsm; gjenta fra * ut omg

Klipp av garnet. Træ nålen med garn og trekk gjennom de resterende m.
Fest alle tråder.

***

For å skrive ut, merk alt ned til hit, trykk Ctrl + P og deretter Alt + M :)

Les mer...
15 06/2015

Lenke til Strikk innom!

Hvis du vil ha en knapp i bloggen eller på hjemmesiden din for å lenke til butikken, er det bare å bruke knappen nedenfor. Husk at du må lagre den på din egen side. Tusen takk :-)

Les mer...