Handlekurv

..er tom!

Produsenter
Facebook
Klarna
Nyhetsbrev

Sokker av Mochi Plus

 

Designet og strikket av Laura Andersson

 

Materialer:
3 nøster Mochi Plus (farge vist er Bossa Nova #562)
Strømpepinner nr 3,5 & 4

Strikkefasthet: 26 m = 10 cm glattstrikk med de tykkeste pinnene

Str: Dame small/medium (37-40)

Forkortelser:
1mla = Ta 1 maske løs av
2rsm = Strikk 2 masker rett sammen 
TLO = trekk den løse m over
1x1 = Ribbestrikk (1r, 1vr)
2x2 = Ribbestrikk (2r, 2vr)

Merknader: 
Fargeskiftene i Mochi Plus er laget før garnet spinnes og fargeovergangene vil ikke være like lange i alle nøster. Derfor blir ikke sokkene nødvendigvis helt like.

Instrukser:
Legg opp 48 m på p nr 3.5. Plasser markør om nødvendig før du begynner å strikke rundt. 
Strikk 2 omg ribbestrikk 2r, 2 vr. Skift til pinner nr 4 og fortsett å strikke ribbestrikk til skaftet måler ca 15 cm fra oppleggskanten. 
Start hæl:
 Skift til pinner nr 3.5. 
12 r, snu; 24 vr. 
Hællapp:
 Utsiden: 1mla, 1r, strikk r ut p. Innsiden: 1mla, strikk vr ut p. Gjenta disse to p til hælen måler ca 5 cm.

Hælsnu: 
1mla, 13r, 2rsm, 1r, snu. 1mla, 53vr, 2vrsm, 1vr snu. 
Rettsiden:
 1mla, strikk r til det gjenstår 1 m før hullet. 2rsm, 1r, snu. 
Vrangsiden:
 1mla, strik vr til det gjenstår 1 m før hullet, 2vrsm, 1vr, snu. 
Gjenta disse 2 p til alle hælmaskene er brukt opp. 
Avslutt på vrangsiden. 
Kile:
 Strikk rett ut p og skift til ny pinne.
Strikk over de gjenstående m; plukk opp og strikk den løse m langs siden av hælen. 
Skift til en ny pinne #2 og strikk vristm; skift til ny pinne og strikk opp den løse m langs den andre siden av hælen. 
Avslutt ved å strikke over de resterende m.

Kilefellinger: 
Fellingsomg: 
på p 1, ribbestrikk (1x1) til det gjenstår 3 m, 2rsm, 1r; 
på p 2, strikk ribbestrikk (2x2);
på p 3, 1r, 1mla, 1r, TLO, og strikk i 1x1 ribb. 
Vanlig om: Strikk uten fellinger over alle 3 pinnene. Pinne 1 & 3 er 1x1 ribb; Pinne 2 med 2x2 ribb.

Når du har kommet tilbake til de første 48 m, fortsett å strikke foten i ribbestrikk til foten måler ca 4.5 cm fra spissen av den lengste tåa. 
Begynn tåfellinger.

Fellingsomg:
Pinne 1, Strikk r til det gjenstår 3 m; 2rsm, 1r. 
Pinne 2
, 1r, Sli1vr, 1r, TLO, K to last 3 m; 2rsm, 1r. 
Pinne 3:
 1r, 1mla, 1r, TLO, og strikk r ut p. 
Neste omg: Strikk alle m r. 
Strikk fellingsomg på annenhver omg til det gjenstår 8 m.

Tålukking: 
Klipp av garnet, la det være igjen en ende på 20 cm. Trekk garnet gjennom 1 maske av gangen med en heklenål og slipp dem av pinnen. Trekk tett sammen for å lukke og stikk trådenden inn i sokken.

Montering: Fest alle ender. 
Prøv å bruke en heklenål til dette. Du behøver ikke træ nåla og det er raskere. 




For å skrive ut, merk alt ned til hit, trykk Ctrl + P og deretter Alt + M :)

Tilbake