Handlekurv

..er tom!

Produsenter
Facebook
Klarna
Nyhetsbrev

Silkesommer

 

Størrelser: S-M/M-L/XL-XXL

Overvidde: Ca 90-95/100-110/115-120 cm

Materialer: 2/3/4 hesper Tussah Tweed & 2/3/4 nøster Dreamline Air fra Du Store Alpakka

Strikkefasthet: 13 m glattstrikk med en tråd av hvert garn på p nr 6

 

Genseren strikkes ovenfra-og-ned med raglanøkninger og helt enkle rullekanter. Den er helt rett i fasongen. Merk at oppgitt garnmengde til den minste str er akkurat nok, så ønsker du mer lengde, er det lurt å kjøpe et ekstra nøste av hvert garn.

Før du starter er det lurt å måle deg selv rundt bysten på det bredeste og rundt det tykkeste på overarmen, så du vet hva du skal måle etter. Mål evt på et plagg du vil ha ca samme vidde som.

 

Hel lengde i den minste str er 53 cm. Til de andre str kan du strikke så lang genser du vil eller har garn til. Ermelengde på insiden er 38 cm

 

Halsåpningen er ca 60 cm på modellen. Den blir ganske vid for sr S, og mindre for en større str. Den er grei til en sommergenser hvis man for eksempel vil ha en singlet under.

 

 

Erme

Bakstykke

Erme

Forstykke

Legg opp:

Halsåpning ca 50 cm

10

22

10

22

64

Halsåpning ca 55 cm

11

25

11

25

72

Halsåpning ca 60 cm

12

27

12

27

78

Halsåpning ca 65 cm

14

29

14

29

86

 

Legg opp 78 m (eller se forslag til andre halsåpninger ovenfor) masker med en tråd av hvert garn på p 6. Sett et merke mellom maskeantallene for bakstykke, forstykke og ermer etter tabellen ovenfor.

Strikk 1 omgang rett.

 

Strikk foran og bak i første maske, strikk til første markør, strikk foran og bak i masken før og etter markøren, gjenta for hver markør og avslutt med å strikke foran og bak i den siste masken på omg. 8 m økt.

Fortsett å øke slik på annenhver omgang til forstykket og/eller ermedelene er ca 5 cm smalere enn ønsket vidde.

 

Øk videre kun på bolen eller kun på ermene hvis den trenger mer vidde, eller strikk litt lengre før du deler ermene og bolen hvis du ønsker det. Prøv på underveis så du får den passformen du ønsker.

Sett ermemaskene på en tråd, og fortsett å strikke rundt på kun bolmaskene. Legg opp 6 m i siden under hvert erme. Strikk til bolen er passe lang og fell av.

Ermer

Sett ermemaskene på pinnene og legg opp 8 m på undersiden (1 m mer på hver side for å lukke hull). Fell ca hver 6. cm til du har den vidden du ønsker. Strikk til passe ermelengde og fell av.

 

Tilbake